ORTAÇAĞ (476-1400)

Saint Ambrosius

-      Yaşam Öyküsü

Boethius

-        Yaşam Öyküsü

Saint Gregorius

-        Yaşam Öyküsü

RÖNESANS (1400-1600)

Byrd

-      Yaşam Öyküsü

-      İki Motet (Justorium anime-Ad Dominum cum tribularer) – La Volta

Giovanni Gabrieli

-      Yaşam Öyküsü

-      Canzone – Sonata Pian’e Forte (Symphoniae Sacrae 1597) – Canzon IX (Canzoni et Sonate 1615)

Gesualdo

-      Yaşam Öyküsü

Monteverdi

-      Yaşam Öyküsü

-      Orfeo Operası

Michael Praetorius

-        Yaşam Öyküsü

 

BAROK (1600-1759)

Gasparo de Salo

-        Yaşam Öyküsü

Orazio Vecchi

-        Yaşam Öyküsü

Jacopo Peri

-        Yaşam Öyküsü

Jean Titelouze

-        Yaşam Öyküsü

Hans Leo Hassler

-        Yaşam Öyküsü

Girolamo Frescobaldi

-        Yaşam Öyküsü

Heinrich SCHUTZ

-        Yaşam Öyküsü

Johann Hermann Schein

-        Yaşam Öyküsü

Samuel Scheidt

-        Yaşam Öyküsü

Biagio Marini

-        Yaşam Öyküsü

Chambonniéres

-        Yaşam Öyküsü

Cavalli

-        Yaşam Öyküsü

Froberger

-        Yaşam Öyküsü

Cesti

-        Yaşam Öyküsü

Legrenzi

-        Yaşam Öyküsü

Löwe

-        Yaşam Öyküsü

Vitali

-        Yaşam Öyküsü

Pasquini

-        Yaşam Öyküsü

Lully

-        Yaşam Öyküsü

-        Marche pour la Cérémonie des Turcs – Türklerin Töreni İçin Marş

Buxtehude

-      Yaşam Öyküsü

-      Prelüd, Füg ve Chaconne, Do Majör (BuxWV137)

-      Prelüd ve Füg, Re Majör (BuxWV139)

-      Toccata ve Füg, Fa Majör (BuxWV156)

Stradella

-        Yaşam Öyküsü

Reincken

-        Yaşam Öyküsü

Biber

-        Yaşam Öyküsü

Corelli

-        Yaşam Öyküsü

-        Konçerto Grosso, Sol Minör Op.5 No.8 (Noel Konçertosu)

Pachelbel

-     Yaşam Öyküsü

-      Chaconne, Fa Minör – Partita – Kanon, Re Majör – Toccata, Do Minör

Theile

-        Yaşam Öyküsü

Torelli

-        Yaşam Öyküsü

Purcell

-        Yaşam Öyküsü

Scarlatti

-        Yaşam Öyküsü

Kuhnau

-        Yaşam Öyküsü

Zachau

-        Yaşam Öyküsü

Couperin

-        Yaşam Öyküsü

Marchand

-        Yaşam Öyküsü

Bononcini

-        Yaşam Öyküsü

Caldara

-        Yaşam Öyküsü

Bonporti

-        Yaşam Öyküsü

Zelenka

-        Yaşam Öyküsü

Albinoni

-      Yaşam Öyküsü

-      Adagio, Sol Minor

Alessandro Marcello

-     Obua ve Yaylı Çalgılar İçin Konçerto, Do Minor Op.1

Antonio Vivaldi

-     Yaşam Öyküsü

-      Mevsimler (I Sragioni) Keman, Yaylı Çalgılar ve Sürekli Bas için 4 Konçerto, Op.8

o   No.1 – İlkbahar, Mi Majör (RV269-F.I/22-M76-Op.8 No.1 – P241)

o   No.2 – Yaz, Sol Minör (RV315-F.I/23-M77-Op.8 No.2 – P336)

o   No.3 – Sonbahar, Fa Majör (RV293-F.I/24-M78-Op.8 No.3 – P257)

o   Noşqa.4 – Kış, Fa Minör (RV297-F.I/25-M79-Op.8 No.4 – P442)

-        Juditha Triumphans (RV644) (Judith’in Zaferleri)

-        İki keman, iki flüt, iki onua, iki klarinet, fagot ve yaylı çalgılar için konçerto, Do Majör (Fatto per la Solennita di San Lorenzo) (RV556 – F.XII/14 – M54 – P84)

Telemann

-     Yaşam Öyküsü

-      Solo Flüt İçin Üç Fantezi : *Sol Minör *Re Minör *La Minör (TWV40)

Mattheson

-       Yaşam Öyküsü

Rameau

-       Yaşam Öyküsü

-       Nouvelles Piéces du Clavecin’den No.13-Les Sauvages; No.14-L’enharmonique; No.15-L’egyptienne

Johann Sebastian Bach

-      Yaşam Öyküsü

-      Son Hastalıkları ve Ölümü

-      Goldberg Çeşitlemeleri

-      Toccata ve Füg, Re Minör (BWV 565)

-      Partita No.2, Re Minör (BWV 1004)

-      Kantat “Ich habe genug” (BWV 82)

-      Keman Konçertosu, Mi Majör (BWV 1042)

-      Keman İçin Solo Sonat BWV 1001, Adagio

J.C. Bach

-        Yaşam Öyküsü

J.M. Bach

-        Yaşam Öyküsü

J. C. Bach

-        Yaşam Öyküsü

W.F. Bach

-        Yaşam Öyküsü

C.P.E. Bach

-        Yaşam Öyküsü

J.C.F. Bach

-        Yaşam Öyküsü

J.Ch. Bach

-        Yaşam Öyküsü

Scarlatti

-        Yaşam Öyküsü

Zipoli

-        Yaşam Öyküsü

Handel

-      Yaşam Öyküsü

-     Tamerlono (Timurlenk) Operası’ndan (HWV18) “Figli Mia”

-      Su Müziği Süitleri No.1 (HWV348); No.2 (HWV349); No.3 (HWV350)

Tartini

-      Yaşam Öyküsü

-      Sonat, Sol Minör Op.1 No.4 (Şeytan Trili) (B.g5)

Pergolesi

-      Yaşam Öyküsü

-      Stabat Mater

KLASİK (1730-1820)

Sammartini

-        Yaşam Öyküsü

Martini

-        Yaşam Öyküsü

Gluck

-        Yaşam Öyküsü

Wagenseil

-        Yaşam Öyküsü

Stamitz

-        Yaşam Öyküsü

Schobert

-        Yaşam Öyküsü

Starzer

-        Yaşam Öyküsü

Gossec

-        Yaşam Öyküsü

Albrechtsberger

-        Yaşam Öyküsü

Hofmann

-        Yaşam Öyküsü

Clementi

-        Yaşam Öyküsü

Wanhal/Vanhal

-        Yaşam Öyküsü

Clementi

-        Yaşam Öyküsü

Le Sueur

-        Yaşam Öyküsü

Cherubini

-        Yaşam Öyküsü

 

Méhul

-        Yaşam Öyküsü

M. Haydn

-        Yaşam Öyküsü

-         

Franz Joseph Haydn

-      Yaşam Öyküsü

-      Mevsimler Oratoryosu (Hob.H21/3)

Salieri

-      Yaşam Öyküsü

-      Les Danaides Operası’ndan Arya “Foudre barbae”

 

Wolfgang Amadeus Mozart

-      Yaşam Öyküsü

-      Klarinet Konçertosu, La Majör (KV622)

-      Piyano, obua, klarinet, korno ve fagot için beşli, Mi bemol Majör (KV452)

-      Klarinet, Piano ve Viyola için Üçlü, Mi bemol Majör (Kegellstatt, KV498)

-      Klarinet ve Yaylı Çalgılar Dörtlüsü için Beşli, La Majör Clarinet Quintet (KV 581) Stadler Beşlisi

-      Keman Konçertosu No.5, La Majör (KV219) (Türk Konçertosu)

-      Fransız Şarkısı “Ah, bous dirai-je-maman” üzerine 12 Varyasyon, Do Majör (KV265)

-      Glassharmonica için Adagio ( KV 617 )

-      Senfoni No.15, Sol Majör (KV124)

-      Senfoni No.31, Re Majör (KV297-300a) (Paris Senfonisi)

-      Senfoni No.38, Re Majör (KV504) (Prag) (Menuetto’suz Senfoni)

-      Senfoni No.39, Mi bemol Majör (KV543) (Masonik Senfoni)

-      Senfoni No.40, Sol Minör (KV550) (Patetik Senfoni)

-      Senfoni No.41, Do Majör (KV551) (Jüpiter Senfonisi)

-      Üfleme Çalgılar için Sinfonia Concertante, Mi bemol Majör (KV297b – Anh. C14.01)

-      Serenad No.13, Sol Majör (KV525) (Eine Kleine Nachtmusik)

-      Saraydan Kız Kaçırma Operası Uvertürü (KV384)

-      Figaro’nun Düğünü Operası (KV492)

-      Don Giovanni Operası (KV527)

-      Cosi fan Tutte Operası (KV588)

-      Sihirli Flüt Operası (KV620)

Ludvig van Beethoven

Yaşam Öyküsü

Atina Harabeleri Op 113’te Türk Marşı

Bagatelle No. 25 in A Minor Wo0.59 - Für Elise

Bir İsviçre Şarkısı Üzerine, Wo064

Coriolan Uvertürü Op.62

Diabelli Çeşitlemeleri Op.120

Egmont Uvertürü – Op.84

Fidelio Uvertürü No.3, Op.72b

Grosse Fugue (büyük Füg), Si bemol Majör, Op.133

İskoçya, Galler ve İrlanda Şarkıları’ndan Seçmeler

Kantat “Meeresstille und Glückliche Fahrt”, Op.112 (Denizin Sessizliği ve Mutlu Yolculuk)

Keman Konçertosu, Re Majör Op.61

Keman Sonatı No.1, Re Majör Op.12 No.1

Keman Sonatı No.4, La Minör Op.23

Keman Sonatı No.5 Fa Majör Op.24 No.5 (İlkbahar)

Keman Sonatı No.7, Do Minör Op.30 No.2

Keman Sonatı No.8, Sol Majör Op.30 No.3

Keman Sonatı No.9, La Majör Op.47 (Kreutzer)

Keman ve Orkestra için Romans No.1, Sol Majör Op.40

Keman ve Orkestra için Romans No.2, Fa Majör Op.50

Keman, Piyano ve Viyolonsel için Konçerto, Do Majör Op.56 (Tripel-Üçlü Konçerto)

Keman, Viyola ve Viyolonsel için Serenad, Re Majör Op.8

Leonore Uvertürü op72a

Missa Solemnis, Op.123 (Re Majör Mes)

Mozart’ın Sihirli Flüt Operası’ndan “Ein Maedchen oder Weibchen” üzerine piyano ve violonsel için 12 Çeşitleme Fa Majör Op.66

Op.82’den No.3 – Beş Şarkı

Piyano için Andante Favori, Fa Majör, Wo057

Piyano için Eccossaises, WoO83 (Altı Dans) ve WoO86

Piyano Konçertosu No.1, Do Majör Op.15

Piyano Konçertosu No.2, Si bemol Majör Op.19

Piyano Konçertosu No.3, Do Minör Op.37

Piyano Konçertosu No.4, Sol Majör Op.58

Piyano Konçertosu No.5, Mi bemol Majör Op.73 (İmparator)

Piyano Sonatı No 14 Do diyez Minör Op.27 No 2 - Moonlight – Ayışığı Sonatı

Piyano Sonatı No 8 Do Minör Op. 13 - Patetik

Piyano Sonatı No.11, Si bemol Majör Op.22

Piyano Sonatı No.15, Re Majör Op.28 (Pastoral)

Piyano Sonatı No.18, Mi bemol Majör Op.31 No.3

Piyano Sonatı No.21, Do Majör Op.53 (Waldstein)

Piyano Sonatı No.22, Fa Majör Op.54

Piyano Sonatı No.23, Fa Minör Op.57 (Appassionata)

Piyano Sonatı No.26, Mi bemol Majör Op.81a (Les adieux)

Piyano Sonatı No.27, Mi Minör Op.90

Piyano Sonatı No.30, Mi Majör Op.109

Piyano Sonatı No.31, La bemol Majör Op.110

Piyano Sonatı No.32, Do Minör Op.111

Piyano Sonatı No.7, Re Majör Op.10 No.3

Piyano Sonatı Opus 26

Piyano Sonatı Si bemol Majör Op.106 (Hammerklavier)

Piyano Üçlüsü, D Majör Op.70, No.1 (Hayalet)

Piyano, Klarinet (Keman) ve Viyolonsel İçin Üçlü, Si bemol Majör Op.11

Piyano-Flüt Sonatı, Si bemol Majör, WoO Anh.4

Piyanolu Üçlü, Si bemol Majör Op.97 (Arşidük)

Prometheus’un Yaratıkları Uvertürü, Op.43

Senfoni No 1 Do Majör Op.21

Senfoni No 2 Re Majör Op.36

Senfoni No 3 Mi bemol Majör Op.55 Eroica

Senfoni No 4 Si bemol Majör Op.60

Senfoni no 5 Do minör Op 67 Kader

Senfoni no 6 Fa majör Op 68 Pastoral

Senfoni No.7, La Majör Op.92

Senfoni No.8, Fa Majör Op.93

Senfoni No 9 Re minör Op.125 Koral

Septet (Yedili), Mi bemol Majör Op.20

Sihirli Flüt Operası’ndan “Bei Männern, welche Liebe fühlen” Düeti Üzerine Piyano ve Viyolonsel için Yedi Varyasyon, Mi bemol Majör, Wo046

Viyolonsel Sonatı No.3, La Majör Op.69

Viyolonsel Sonatı No.4, Do Majör Op.102 No.1

Viyolonsel Sonatı No.5, Re Majör Op.102 No.2

Viyolonsel Sonatı, Fa Majör Op.5 No.1

Viyolonsel Sonatı, Sol Minör Op.5 No.2

Yaylı Çalgılar Dörtlüsü Op.130’dan Cavatina

Yaylı Çalgılar Dörtlüsü, Do diyez Minör Op.131

Yaylı Çalgılar Dörtlüsü, Fa Majör Op.59 No.1

Yaylı Çalgılar Dörtlüsü, Fa Minör Op.95 (Serioso)

Yaylı Çalgılar Dörtlüsü, La Minör Op.132

Yaylı Çalgılar Dörtlüsü, Op.18

Yaylı Çalgılar İçin Üçlü, Do Minör Op.9 No.3

Yaylı Çalgılar İçin Üçlü, Sol Majör Op.9 No.1

 

Bernhard Henrik Crusell

-     Klarinet için giriş, tema ve varyasyonlar, Op. 12

 

Donizetti Paşa

-      Yaşam Öyküsü

Schindler

-     Yaşam Öyküsü

Thayer

-     Yaşam Öyküsü

ROMANTİK (1815-1910)

Nicolo Paganini

-     Yaşam Öyküsü

-     Keman Konçertosu

-      Solo Keman için 24 Kapris, Op.1

-      Süsmayr’in bir teması üzerine varyasyonlar “Le Streghe” (Cadıların Dansı), Op.8

von Weber

-      Yaşam Öyküsü

-      Büyük Konçertant İkili Op. 48 (J204)

-      Klarinet ve Yaylı Çalgılar Dörtlüsü için Beşli, Si bemol Majör Op.34 (J182)

-      Klarinet ve Orkestra için Konçertino Mi Bemol Majör Op. 26 (J109)

-      Klarinet Konçertosu No. 1, Fa Minör Op. 73 (J114)

-      Klarinet Konçertosu No.2, Mi bemol Majör Op.74 (J118)

Meyerbeer

-      Yaşam Öyküsü

 

Rossini

-      Yaşam Öyküsü

-      Hırsız Saksağan (La Gazza Ladra) Operası Uvertürü

 

Schubert

-      Yaşam Öyküsü

-      Yaylı Çalgılar Dörtlüsü No.14, Re minör Op. post. (Ölüm ve Genç Kız) (D810)

Donizetti

-      Yaşam Öyküsü

 

Bellini

-      Yaşam Öyküsü

 

Hector Berlioz

-      Yaşam Öyküsü

-      Symphonie Fantastique, Op. 14

Mikhail Glinka

-      Yaşam Öyküsü – Maestoso

-       A Farewell to St Petersburg – 10.The Lark (Toygar)

Felix Mendelssohn

-      Yaşam Öyküsü

-      “Bir Yaz Gecesi” Sahne Müziği Op.61

Chopin

-      Yaşam Öyküsü

-      Piyano Sonatı No.2, Si bemol Minör Op.35

Franz Liszt

-      Yaşam Öyküsü

-      Totentanz

Schumann

-      Yaşam Öyküsü

-      Papillons (Kelebekler), Op.2 (Piyano için)

-      Klarinet ve piyano için üç fantezi parça, Op.73

-      Klarinet, viyola ve piyano için maerchenzaehlungen, Op.132

Richard Wagner

-      Yaşam Öyküsü

-      Walküreler Operası

Verdi

-      Yaşam Öyküsü

-     Nabucco

-      Messa da Requiem

Offenbach

-      Yaşam Öyküsü

-     Orfeus Cehennemde Operası Uvertürü

-      Hoffmann’ın Masalları Operası

Smetana

-     Yaşam Öyküsü

Strauss II – Strauss (Oğul), Johann

-      Yaşam Öyküsü

-      An der schönen blauen Donau, Op.314 (Güzel Mavi Tuna)

Brahms

-      Yaşam Öyküsü

-      Klarinet ve yaylı çalgılar için beşli, Si minör Op.115

-     Klarinet Sonatı, Fa Minör Op.120 No.1

-      Klarinet Sonatı, Mi bemol Majör Op.120 No.2

Borodin

-      Yaşam Öyküsü

-      Prens İgor Operası

Camille Saint-Saëns

-      Yaşam Öyküsü

-      Dance Macabre, Op. 40 (Ölüm Dansı)

-      Le Carnaval des Animaux (Hayvanlar Karnavalı)

-      Flüt, klarinet ve orkestra (ya da yaylı çalgılar dörtlüsü) için Tarantelle, La Minör Op.6

Cui

-     Yaşam Öyküsü

Balakirev

-     Yaşam Öyküsü

Georges Bizet

-     Yaşam Öyküsü

Mussorgosky

-      Yaşam Öyküsü

-      Konser Fantezisi - Çıplak Dağda Bir Gece

Tchaikovsky

-      Yaşam Öyküsü

-      Fındıkkıran Bale Süiti, Op.71a

-      Mevsimler, Op.37a

-      Senfoni No.6, Si Minör Op.74 (Patetik)

-      Uyuyan Güzel Bale Süiti, Op. 66a

Dvorak

-      Yaşam Öyküsü

-      Senfoni No.9, Mi minör Op.96 (Yeni Dünya)

Grieg

-      Yaşam Öyküsü

-      Peer Gynt Orkestra Süiti No 1 Op 46

Rimsky-Korsakov

-      Yaşam Öyküsü

-      Şehrazat Senfonik Süiti, Op.35

 

Puccini

-      Yaşam Öyküsü

 

Albeniz

-      Yaşam Öyküsü

 

Mahler

-      Yaşam Öyküsü

-      Senfoni No.1, Re Majör (Titan)

 

Richard Strauss

-      Yaşam Öyküsü

-      Ölüm ve Başkalaşım “Tod und Verklärung”, Op.24

 

Jean Sibelius

-      Yaşam Öyküsü

-      Sibelius - Lemminkaeinen - Dört Efsane, Op. 22

Glazunov

-      Yaşam Öyküsü

 

Granados

-      Yaşam Öyküsü

Rachmaninoff

-      Yaşam Öyküsü

-      Morceaux de Fantaisie

20. YÜZYIL (1900-2000)

Elgar

-      Yaşam Öyküsü

-      Pomp and Circumstance Marches (Debdebe ve Tantana Marşları), Op.39

Paderewski

-     Yaşam Öyküsü

Debussy

-     Yaşam Öyküsü

Nielsen

-     Yaşam Öyküsü

Satie

-      Yaşam Öyküsü

-      Gymnopedies

Williams

-      Yaşam Öyküsü

-      Greensleeves Üzerine Fantezi

Holst

-      Yaşam Öyküsü

-     Planetler

Ravel

-      Yaşam Öyküsü

-      Suites Daphnis et Chloé (Dafnis ve Kloe Süitleri)

-      Bolero

-      Pavane pour une Infante Défunte (Ölü Bir Prenses için Pavan)

-      Mezzosoprano ve Orkestra için “Shéhérezade” (Şehrazat)

De Falla

-     Yaşam Öyküsü

Casals

-     El Cant dels Ocells (Kuşların Şarkısı)

Respighi

-      Yaşam Öyküsü

-      Kuşlar (Gli Uccelli) Orkestra Süiti

Sagreras

-      El Colibri (Colibri Kuşu)

Bartok

-      Yaşam Öyküsü

-      Klarinet, Keman ve Piyano İçin Kontrastlar (Sz 111)

Stravinsky

-      Yaşam Öyküsü

-      Üfleme Çalgılar Senfonileri

-      Konçerto, Mi bemol “Dumbarton Oaks”

Kodaly

-     Yaşam Öyküsü

Prokofiev

-      Yaşam Öyküsü

-     Toccata, Re Minör Op.11

-      Klarinet, İki Keman, Viyola, Viyolonsel ve Piyano için Yahudi Temaları Üzerine Uvertür, Op.34

Rosenberg

-      Yaşam Öyküsü

 

Poulenc

-      Yaşam Öyküsü

-      Klarinet ve Piyano Sonatı (FP184)

 

Rodrigo

-      Yaşam Öyküsü

 

Cemal Reşit Rey

-      Türk Beşleri ve C.Reşit Rey

Karl Amadeus Hartmann

-      Klarinet, Yaylı Çalgılar Dörtlüsü ve Yaylı Çalgılar Orkestrası için Konser Parçası

Ulvi Cemal Erkin

-      Yaşam Öyküsü

Hasan Ferit Alnar

-      Yaşam Öyküsü

Shostakovich

-      Yaşam Öyküsü

-      Symphony No. 10 in E Minor, Op. 93

Ahmed Adnan Saygun

-      Yaşam Öyküsü

Necil Kazım Akses

-      Yaşam Öyküsü

Barber

-     Adagio for Strings, Op. 11a

Leonard Bernstein

-     Klarinet Sonatı

 

Gorecki

-     Soprano ve Orkestra İçin Senfoni No.3, Op.36

 

Jacqueline Du Pré

-     Yaşam Öyküsü

Fazıl Say

-     Keman Konçertosu Op.25 “Haremde 1001 Gece)

 

 

Beste/Sahne

 

 

1690

Denner

Alman çalgı yapımcısı J.C. Denner klarineti geliştirdi ve iki oktav içinde kromatik olarak yarım seslerle çalınabilen bir çalgı durumuna getirdi.

1712

Roger

Klarinet yapımı için bir başka çalışma Fransız kompozitör Estienne Roger tarafından başlatıldı.

1715

Vivaldi

İki keman, iki flüt, iki onua, iki klarinet, fagot ve yaylı çalgılar için konçerto, Do Majör (Fatto per la Solennita di San Lorenzo) (RV556 – F.XII/14 – M54 – P84)

(1716/1716)

Vivaldi

Juditha Triumphans (RV644) (Judith’in Zaferleri) – Klarinetin ilk orkestral kullanımı bu oratoryodur.

1730

 

Kompozitörler klarineti akıcı alt register’leri, nüansları rahat ve etkileyici yapmaları, oktav ve gamlara hâkimiyeti dolayısıyla daha fazla kullanmaya başladılar.

1740

 

Üçüncü perde başparmak için eklendi. Bu perde alt register’lere inmeyi kolaylaştırmak içindi.

1749

Rameau

Rameau, Pariste sergilenen Zoroastre Operası’nda ilk kez klarineti kullandı.

1750

Fritz

Dürdüncü ve beşinci perdeler çalgı yapımcısı Barthold Fritz tarafından eklendi.

1750

Stamitz

Manheim Orkestrası’Nın şefi olan besteci Johann Stamitz, kendi senfonileri için klarineti kullanmaya başladı.

1750

Telemann

Concerto for 2 Chalumeaux, TWV 52:d1 

1751

Haydn

Çalışmalarında ilk kez klarineti kullanmaya başladı.

1751

Bach J.S.

İlk kez Londra’da klarineti tanıttı.

1757

Stamitz

Klarinet için ilk konçerto Stamitz tarafından yazıldı.

1760

Gluck

Klarineti operalarında kullanmaya başladı.

1770

 

Bas klarinet ve basset horn icat edildi. İlk bas klarinet Paris’te G. Lot tarafından, ilk basset horn ise adı bilinmeyen bir çalgı yapımcısı tarafından yapılmıştır. Basset horn, Mozart’ın bestelediği klarinet konçertosu ve tahta üflemeli kantetinde kullanılmıştı.

1770

 

Do ve si bemol klarinet ortaya çıktı. İç çapları 13-14 mm arasında değişiyordu, kamışlar darikısa ve sertti. Kamışlar 1770’lerin sonundan itibaren çam, köknar ve bazı kargılardan yapılıyordu.

1771

Mozart

Mozart, Divertimento K.113’te klarineti kullandı.

1776

Haydn

Haydn klarineti orkestrası Esterhazy’de kullandı.

1778/1779

Mozart

Üfleme Çalgılar için Sinfonia Concertante, Mi bemol Majör (KV297b – Anh. C14.01)

1780

 

Birçok orkestrada iki klarinetçi yer almaya başladı.

1780

 

İngiltere’de klarinet kilise orkestralarında kullanılmaya başlandı.

1784/1784

Mozart

Piyano, obua, klarinet, korno ve fagot için beşli, Mi bemol Majör (KV452)

1785

 

Bek ile baril birbirinden ayrıldı.

(1786/1788)

Mozart

Klarinet, Piano ve Viyola için Üçlü, Mi bemol Majör (Kegellstatt, KV498)

(1789/1802)

Mozart

Klarinet ve Yaylı Çalgılar Dörtlüsü için Beşli, La Majör Clarinet Quintet (KV 581) Stadler Beşlisi

1790

 

İngiltere’de la ve si perdeleri arasına tril perdesi eklendi.

1791

 

Paris’te Jean-Xavier Lefèvre klarinete 6. tuşu ekledi. Bu tuş sol elde do diyez ve sol diyez içindi.

(1791/1791)

Mozart

Klarinet Konçertosu, La Majör (KV622)

(1798/1798)

Beethoven

Piyano, Klarinet (Keman) ve Viyolonsel İçin Üçlü, Si bemol Majör Op.11

1800

 

Klarinet üflemeli orkestralarda obuadan daha önemli hale geldi.

1803

Semiot

J.F. Semiot yapılmış olan 12 perdeli klarinette hak iddia etti. Onun çalışmaları tam olarak bilinmiyordu.

1806

Müller

Iwan Müller günümüz klarinetlerinde de kullanılan güderiyi ilk kez kullandı. Güderi parmakların yerine çalgıdaki nota deliklerini kapatmaya yarar. Müller, metal vidayı ve klarinetin taşındığı sağ parmağın konduğu yeri geliştirdi. Müller’in geliştirdiği tuşe ve mekanizma ile klarinet daha kolay çalınır hale geldi.

1808

 

Kontra-bas klarinet icat edildi.

(1811/1813)

Weber

Klarinet ve Orkestra için Konçertino Mi Bemol Majör Op. 26 (J109)

(1811-15)

Weber

Klarinet ve Yaylı Çalgılar Dörtlüsü için Beşli, Si bemol Majör Op.34 (J182)

(1811-1823)

Weber

Klarinet Konçertosu No. 1, Fa Minör Op. 73 (J114)

1811/1811

Weber

Klarinet Konçertosu No.2, Mi bemol Majör Op.74 (J118)

1812

Müller

Iwan Müller 13 tuşlu klarineti icat etti. Daha sonra iyi bir entonasyon ve ton aralığı geliştirmiş oldu. 13 tuşlu klarinet daha kolay çalınabiliyordu. Buradaki 7 tuşu Müller ekledi. Sol/do, si bemol/sol, si/sol diyez, re diyez/la diyez, sol/do ve sol diyez/si tril. Tuşların ikisi sağ başparmakla kontrol ediliyordu. Müller’in klarinetlerinin ton deliklerinin çevresinde halka yoktu. Müller ayruca, klarinetlerinin delik ve tuşlarını arttırdı ve kullanışsız olan delik ve tuşların da yerlerini değiştirdi.

1818

 

İlk metal klarinet yapıldı.

1820

 

Alman klarinetçiler, dudaklarını kamışın dip kısmına koyarak çalarken, Fransızlar ise dudağı kamışın üst kısmına koyarak çalıyorlardı. Fransız stili daha yaygındı. İngiliz klarinetçiler de Fransız stili ile çalmaya başladılar.

1823

Jannsen

Paris Operası’ndan César Janssen, tekerlekli perde sistemini icat etti. Bu sistem klarinetçilerin parmaklarını kaydırarak başka bir perdeye geçebilmelerini sağlıyordu.

(1829/1908)

Crusell

Klarinet için giriş, tema ve varyasyonlar, Op. 12

1830

 

Almanya’da ilk olarak La ve Si bemol klarinet üretimi denendi.

1830

Berlioz

Berlioz, kullanılan en küçük boyutlardaki klarinet olan mi bemol klarineti Fantastik Senfoni’sinde kullandı.

1831

 

Paris Konservatuvarı kamışın yerini değiştirdi. Kamış alt kısma alındı.

1832

Boehm

Boehm flüt perdeleri için uzun mil geliştirdi.

1836

 

Bas klarinet bugünkü düz biçimini ve kusursuz niteliğini kazandı. Aynı yıl Meyerbeer’in ünlü “Les Huguenots” operasının orkestrasında önemli bir parti olarak kullanıldı. Bu yeni bas klarinetin yapımcısı, daha sonra Paris’e yerleşen Adollphe Sax’tı.

1837

Buffet

August Buffet klarinetin içine yay mekanizması ile çalışan vidalar koydu.

1840

Klosé

Hyacinthe E. Klosé, Klosé-Buffet klarinetlerini geliştirdi. Bu çalgılar modern Fransız klarinetleriydi. Klarinetlerin üstüne hareketli yaylı metal halkalar koydu. Toplamda günümüzdeki gibi 17 tuş ve 6 yaylı metal halka bulunuyordu.

1840

Sax

Saksafonun mucidi olan Adolphe Sax (Belçika), Müller’in klarinetlerine Boehm’in hareketli halka mekanizmasını ekledi.

1840

 

Klarinetlerin ölçü ve boyutları standart hale getirildi. Gövde ağacında abanoz kullanıldı. Perdeler ise gümüş ya da pirinçten yapılmaya başlandı.

1840

Albert

Eugéne Albert, Albert sistemli klarineti geliştirdi. Bu çalgı entonasyon ve ton bakımından Boehm klarinetlerinden daha başarılı olarak yüzyılın enstrümanı haline geldi.

1844

Boehm

Boehm, klarinetine patent aldı.

1844

Berlioz

Berlioz’un ünlü Treatise Instrumentation’u XIX. yy kompozitörlerine klarinet için nasıl partiler yazılması konusunda kılavuz oldu.

1845

 

Heckel – Müller işbirliğiyle klarinetin alt gövdesinin deliklerine metal halkalar eklendi.

1846

Baermann

Almanya’da Carl Baermann, Müller’in klarinetini Münih’li çalgı yapımcısı Georg Ottensteiner ile geliştirdi. Üst gövdeye, hem la bemol hem si bemol notaları için iki ayrı perde eklediler. Klarinetçi Robert Stark ve çalgı yapımcısı Anton Osterried Boehm sistem ile yapılmış bas klarinete aynı perdeleri ekledi.

1849

Schumann

Klarinet ve piyano için üç fantezi parça, Op.73

1853

Schumann

Klarinet, viyola ve piyano için maerchenzaehlungen, Op.132

1857

Saint-Saëns

Flüt, klarinet ve orkestra (ya da yaylı çalgılar dörtlüsü) için Tarantelle, La Minör Op.6

1869

 

İlk kamış makinesi yapıldı.

1870

 

Sert plastik bekler yapıldı.

1870

 

Boehm sistem klarinetlerin popülaritesi İtalya, Belçika ve ABD’de arttı.

1885

 

İngiliz James Clinton, Boosey ile beraber Müller klarinetinin bir türevini yaptı.

1890

 

İspanyol Manuel Gomez, Boehm klarinetinin Londra’da daha iyi tanınmasını ve kabul edilmesini sağladı. Klarinetinde pes si bemole kadar inebilen daha geniş bir ses aralığı vardı. Do diyez/sol diyez, la bemol/mi bemol geçişleri için sol ele ek perdeler konulmuş, mi bemol/si mebol geçişi için 7. bir perde eklenmişti.

(1891/1891

Brahms

Klarinet ve yaylı çalgılar için beşli, Si minör Op.115

(1894/1895)

Brahms

Klarinet Sonatı, Fa Minör Op.120 No.1

(1894/1895

Brahms

Klarinet Sonatı, Mi bemol Majör Op.120 No.2

1900

 

Berlinli müzikolojist Dr. R.H. Stein komalı tona (quarter-tone) sahip bir klarinet yaptı. Fakat bu çalgı ortadan kayboldu.

(1919/1920)

Prokofiev

Klarinet, İki Keman, Viyola, Viyolonsel ve Piyano için Yahudi Temaları Üzerine Uvertür, Op.34

1920/1921

Stravinsky

Üfleme Çalgılar Senfonileri

1930

 

Plastik ve pleksiglas bekler üretildi.

(1930-35/1969)

Hartmann

Klarinet, Yaylı Çalgılar Dörtlüsü ve Yaylı Çalgılar Orkestrası için Konser Parçası

1938/1938

Stravinsky

Konçerto, Mi bemol “Dumbarton Oaks”

(1938/1939)

Bartok

Klarinet, Keman ve Piyano İçin Kontrastlar (Sz 111)

(1942/1942)

Bernstein

Klarinet Sonatı

1952

 

S-K mekanizması asıl ses perdeleri için ayrı delikler ve perdeler, si bemol sesi için de bir rezonans perdesi içerir. Bu perdeler sayesinde 3. oktav seslerinde ve alto rejisterlerinde seslerin entonasyonunun daha iyi olması sağlanmıştır.

1954

Berninger

Hans Berninger, tril perdesini oluşturarak klarineti daha çağdaş duruma getirmiştir.

1954

Kaspar

Kaspar, başparmak ile kapatılan ses deliğinin üzerine bir halkalı perde koyarak üst oktava geçişi sağlamış ve bu oktav perdesinin kapalı kalmasına olanak vermiştir.

1963

Poulenc

Klarinet ve Piyano Sonatı (FP184)

 

 

 

600x800 72 dpi…f4

.